**A programot Darvas Ferenc Klubelnök és Ilinyi János házigazda nyitja meg.** **Dr. K. Nagy Emese** az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógiai Kar dékánja, a Komplex Instrukciós Program szakmai vezetője előadásában bemutatta a több mint száz intézményben alkalmazott, a tudásban és szocializáltságban heterogén tanulói csoportok sikeres kezelésére alkalmas KIP módszert. Mint megtudtuk, a [[http://komplexinstrukcio.hu| Komplex Instrukciós Program]] lehetőséget ad a pedagógusoknak a státuszkezelésen keresztül a tanulók magatartásának a rendezésére és alulmotiváltságának a megszüntetésére. A KIP sikere külföldön is érezhető. 2015-ben megkezdődött a program iskolai bevezetése Ukrajnában, Romániában és Szlovákiában. 2019-ben pedig a szlovákiai Selye János egyetem kérte fel Dékán asszonyt arra, hogy mint vendégoktató, előadássorozatot tartson a Komplex Instrukciós Program tudományos hátteréről. Az EFOP 3.10.1 projekt szintén a KIP külföldi terjedését segíti. Öröm volt hallani, hogy az OECD Oktatáskutatási és Innovációs Központja (CERI) Igazgató Tanácsának 2017. november 16-i ülésén jelent meg a hír, miszerint a módszertani hálózatokat vizsgáló Innovative Pedagogies for Powerful Learning (IPPL) által készített lista élén a K. Nagy Emese által vezetett KIP-et alkalmazó iskolák hálózata áll, megelőzve minden más, a világban működő oktatási hálózatot. A KIP 2017-ben kapcsolódott be a [[https://www.komplexalapprogram.hu| Komplex Alapprogram]] Európai uniós projektbe, ahol közel ezer iskola tanulja és alkalmazza tanóráinak 10%-ban a KIP-et. A projekt hatására Dékán asszony meghívást kapott Tajvanba és San Franciscoba, ahol a KIP szimpóziumelőadás keretében került bemutatásra, Chile, Brazília, Svédország és Norvégia oktatási innovációi mellett. Doktori iskolában jelenleg két PhD disszertáció készül a programhoz kapcsolódóan fókuszba helyezve a pedagógusok kultúra-, nézet- és attitűdváltását. Az est színfoltja volt, hogy a módszert alkalmazó és terjesztő tanulók és pedagógusok számoltak be a KIP-hez kapcsolódó tevékenységükről, sikerükről: **Veres Gábor** (Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola pedagógusa, KIP-et alkalmazó pedagógus és képző, Komplex Alapprogram képző). **Tamáska-Varga Ákos** (Szalay Sámuel Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusa; KIP-et alkalmazó pedagógus; Komplex Alapprogram képző). **Erdei Enikő** (Pusztadaróci Általános Iskola igazgatója, Románia; Frissen képzett KIP iskola igazgatója). **Arató Istvánné** (Csemői Ladányi Mihály Általános Iskola igazgatója; Komplex Alapprogramban képzett iskola igazgatója). **Nótár Evelin** – Miskolci Szakképzési Centrum Mezőcsáti Gimnáziumának végzős tanulója. **Fegyverneki Borsika** – a miskolci Fáy András Görögkatolikus Közgazdasági Szakgimnázium harmadéves tanulója. A jegyzetet **Ács Tünde Fatima** klubtitkár készítette.